آرام درون آرام درون .

آرام درون

شناسايي يك عامل خطر ابتلا به ديابت

متخصصان علوم پزشكي در يك مطالعه تازه دريافته‌اند كه استفاده از سيگار الكترونيكي در افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ نقش دارد.

به گزارش ايسنا، بر اساس مقاله جديدي كه در نشريه تخصصي "طب پيشگيري" به چاپ رسيده، كارشناسان دانشكده پزشكي "جانز هاپكينز" در ايالات متحده در جديدترين مطالعات خود به يكي ديگر از عوارض مصرف سيگارهاي الكترونيكي پي برده و دريافتند كه استفاده از اين وسيله در افزايش خطر بروز پيش ديابت و ابتلا به ديابت نوع ۲ نقش دارد.

بنابر نتايج اين مطالعات به طور متوسط افرادي كه از سيگار الكترونيكي يا ويپ استفاده مي كنند ۱.۵۴ برابر بيشتر از ساير افراد در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲ بوده‌اند. علاوه بر اين، مصرف كنندگان سيگار الكترونيكي كاهش سلامت جسمي و رواني را تجربه كرده‌اند.

متخصصان مي‌گويند كه اين اثرات، مشابه اثرات ناشي از كشيدن سيگار سنتي است و در صورت استفاده طولاني مدت، مي‌تواند منجر به حمله قلبي يا سكته مغزي شود.

سيگار برقي يا سيگار الكترونيكي يا ويپ، وسيله‌اي است الكترونيكي كه استعمال دخانيات را شبيه‌سازي مي‌كند.

اگرچه اين ادعا وجود دارد كه احتمالا اين دستگاه‌ها در مقايسه با سيگارهاي سنتي، عوارض كمتري دارند اما اثرات بلندمدت استفاده از آن‌ها بر بدن انسان مضر است. شواهد اوليه نشان داده كه استفاده از اين دستگاه‌ها مي‌تواند به ترك سيگار كمك كند هرچند كارايي اين دستگاه‌ها در مقايسه با ساير روش‌هاي ترك سيگار هنوز به اثبات نرسيده‌ است.

به گزارش اسپوتنيك، فوايد اين دستگاه‌ها در كاهش معضلات ناشي از مصرف دخانيات هنوز روشن نيست و عوارضي كه تاكنون گفته شده كه استفاده از اين وسيله مي تواند به همراه داشته باشد شامل التهاب و حس ناخوشايند در گلو و دهان، سرفه، سرگيجه و تهوع است و همچنين افراد غيرسيگاري در صورت استفاده از اين دستگاه‌ها در معرض اعتياد به نيكوتين قرار مي‌گيرند.

منبع: ايسنا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۲:۱۲ توسط:علي موضوع: نظرات (0)